Skip to content

Mobiel gebruik in het buitenland: checklist

Mobiel gebruik in het buitenland: checklist

  1. Check of je toeslag betaalt

Binnen de EU ben je, als je belt, sms’t of internet vanaf je mobiele telefoon, aan het roamen. Dit is in principe gewoon gratis, maar in deze 3 situatise mag je provider een toeslag vragen:

  • Je bent langer dan 4 maanden non-stop in een ander EU-land;
  • Je betaalt minder dan €1,50 excl. btw per GB voor je internet in Nederland
  • Je hebt een abonnement voor onbeperkt internet – deze is niét meer onbeperkt in het buitenland.

Wat de precieze toeslagen zijn per situatie? Vraag het aan onze servicedeskmedewerker door te mailen naar servicedesk@green-xs.nl

  1. Zet je voicemail uit als je buiten de EU reist

Binnen de EU is er geen probleem, maar buiten de EU betaal je om je voicemailberichten te beluisteren. Handiger is dus om het uit te zetten.

  1. Check de tarieven én alternatieven

Buiten de EU betaal je vaak véél meer, en dat wil je voorkomen. Ga daarom alternatieven na: wellicht is een buitenlandbundel afsluiten bij je Nederlandse provider een voordelige optie, of misschien is het nog verstandiger om ter plekke een prepaidkaart te kopen.

 

  1. Maak een back-up en sla belangrijke zaken op voorhand op
  • Sla belangrijke telefoonnummers, zoals de klantenservice van jouw provider, je bank en je verzekeraar op.
  • Sla je PUK code ergens op
  • In sommige niet-EU landen heb je een reisstekker nodig om je telefoon op te laden
  • Maak een back-up van alle informatie op je telefoon en sla deze online op
  1. Nog wat laatste tips
  • SMS-en vanuit een niet-EU-land is een stuk goedkoper dan bellen, dus als je geen WiFi hebt, probeer het contact via SMS te laten verlopen
  • Gebeld worden is altijd goedkoper dan bellen
  • Foto’s versturen? Probeer aan WiFi te connecten, dat scheelt!
  • Zet automatisch updaten/synchroniseren uit, ook dat ‘kost’ internet
  • Schakel dataroaming alleen in als je binnen de EU blijft.

Yes, je bent ready & set om naar het buitenland te vertrekken! Toch nog vragen of twijfels? Vraag het onze servicedeskmedewerkers door ze jouw vraag te sturen naar servicedesk@green-xs.nl