Skip to content

Altijd en overal bereikbaar…  JA! Of Alsjeblieft niet!

‘Vandaag vieren we de Dag van jawel…. de Telecommunicatie en de Informatiemaatschappij. Precies in ons straatje dus! Deze dag is in het leven geroepen om bewust stil te staan bij maatschappelijke veranderingen door de komst van nieuwe technologieën. Dat zijn er nogal wat, weten wij uit de dagelijkse praktijk 😊. Laten we er eens één uitlichten: bereikbaarheid. Op het werk, thuis, op je flexplek, in de trein… Het maakt eigenlijk niet meer uit waar je bent. Je kunt overal en altijd bereikbaar zijn. Willen we dat eigenlijk wel? Heel benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt. In deze blog mijn kijk op deze ontwikkeling.

Als je het mij vraagt: Nee, niet altijd. Wel vind ik het fijn om precies kenbaar te maken wanneer ik wel of niet bereikbaar ben. Oftewel, door het tonen van een status (in Teams bijvoorbeeld). Iemand die me probeert te bereiken, ziet hierdoor of ik snel zou kunnen antwoorden of juist niet. Andersom, ik heb geen 10 gemiste oproepen als ik klaar ben met een bespreking. Je kunt namelijk bij elke status afzonderlijk instellen of je gebeld kunt worden of niet. Ideaal!


Hybride werken: het nieuwe normaal

Als we het hebben over bereikbaarheid, maken we ook een sprongetje naar het thuiswerken. Of zeg maar liever, een sprong, want als we één grote maatschappelijke verandering moeten noemen van de afgelopen jaren, dan is het wel het locatie-onafhankelijk werken. Het is het nieuwe normaal geworden. Voor een ZZP-er die enkel zijn laptop en smartphone nodig heeft, is dit niet zo spannend. Dat kan het wel zijn voor een organisatie waarbij meerdere medewerkers uitbellen onder een algemeen nummer, gebruikmakend van een smartphone. We noemen dat VaMo bellen (vast-mobiel). Elke medewerker heeft dan de faciliteiten van de telefooncentrale van het bedrijf, terwijl hij overal kan werken met zijn smartphone op zak. Veel MKB-bedrijven kiezen ervoor dit door ons te laten inregelen, zodat het vlekkeloos werkt. Je wilt tenslotte geen gedoe met je bereikbaarheid.

Telefooncentrale in de cloud
Wat betreft die telefooncentrale, dat klinkt misschien heel ouderwets, maar dat is het niet. Tenminste, als je ervoor kiest om deze in de cloud te plaatsen. Al meer dan 30.000 (!) bedrijven gebruiken een zogenaamde 3CX telefooncentrale. Deze innovatie mag vandaag dus niet onbenoemd blijven. Het grootste voordeel? Je kan in één systeem alles beheren: telefoongesprekken, live chat, WhatsApp, social, sms en videoconferenties. Gebruikers willen niet meer anders vanwege het gemak in het gebruik en het onderhoud. En een ondernemer wil ook niets anders meer, want het bespaart ook een hoop kosten op telefonie. Win-win!

Benieuwd welke ontwikkelingen volgen en waar we volgend jaar bij stil staan. Denk je nu, ik wil hier echt eens stappen in gaan zetten, maar mis de tijd of kennis… Trek dan even de bel via 088 505 56 55. We denken graag met je mee.’


Groeten,

Martijn van Dijk – Green XS