Als je actief bent in de wereld van telefonie, dan ontkom je er niet aan om wekelijks even bij te praten met één van je relaties. Elke week belt Martijn van Dijk, eigenaar van Green XS, daarom met één van zijn relaties: een korte ‘heads up’, ‘chit-chat’ of gewoon even gezellig kletsen.
Deze week: Jeroen van Ginkel van LEAD Development Company. De beste man is algemeen directeur en houdt zich op dagelijkse basis bezig met telefonische acquisitie. Een bekende marketingstrategie die anno 2021 nog zo goed werkt, dat het bedrijf dit jaar een unieke recordomzet heeft gedraaid. ‘Sinds we klant zijn bij Martijn gaan onze cijfers in een stijgende lijn omhoog.’
Hoi Jeroen, hoe is het?
‘Hi Martijn, met mij gaat het uitstekend. Dank je wel! De feestdagen staan voor de deur, genoeg reden voor plezier dus. Daarnaast ben ik al volop bezig met de plannen voor volgend jaar. Ik ben en blijf natuurlijk ondernemer, haha. En de recordomzet die we dit jaar neer hebben kunnen zetten.. dat is natuurlijk fan-tas-tisch nieuws!’
Dat is nog eens een goede jaarafsluiter, gefeliciteerd! Even hierop voortbordurend, jij hebt een boekje geschreven over de successen van telefonische acquisitie. Ook wel jouw vakgebied. Wat was de aanleiding hiervoor?
‘Dat is een leuke vraag. Ik zal het proberen kort te houden. Ik heb het boekje geschreven, omdat men naar mijn mening een verkeerd beeld heeft van telefonische acquisitie. Velen roepen vaak: joh, die telefonische acquisitie, die werkt tegenwoordig niet meer. Dat vind ik vreemd, simpel omdat LEAD Development Company er al tien jaar mee werkt en we een recordomzet hebben kunnen draaien. Dan moet er toch een manier zijn waarop het nog steeds wél werkt.’
Wat is volgens jou de kernboodschap van het boekje?
‘Toen telefonische acquisitie in Nederland zijn intrede deed, werden verkopers getraind om eigenwijs te zijn. Dat is misschien leuk voor een dag, maar steeds opnieuw de brutale aap uithangen, daar zit niemand op te wachten. Ook de ontvanger niet. Telefonische acquisitie is en kan heel leuk zijn. Het is simpelweg een manier om met iemand in contact te komen. Precies zoals ik jou nu ook spreek Martijn. Oprecht en echt contact maken. Hiernaast staan er ook veel handige tips in, die je op weg helpen bij succesvolle telefonische acquisitie.’
Wat is hier de relatie tot jouw bedrijf, LEAD Development Company?
‘In het boekje staat precies wat LEAD Development Company iedere dag doet. Lees je pagina 1 tot en met 100, dan weet je wanneer je het dichtslaat precies hoe we te werk gaan en waarom we dat doen.’
Je spreekt in het boekje van een slimme teckel en agressieve pitbull. Welke van de twee ben jij?
‘Ik vind mijzelf het meest passen bij een slimme teckel. Een pitbull wekt vaak de indruk een agressieve hond te zijn. Echter zijn het eigenlijk heel zachtaardige beestjes en zit het hem vooral in het aangeleerd gedrag dat door het baasje gecreëerd wordt. Ik moet daarom altijd een beetje lachen als ik een verkoopadvertentie zie. Wij zijn op zoek naar een agressieve pitbull staat er dan in. Dat moet je juist niet hebben. Een teckel daarentegen maakt met iedereen contact, is voor niemand bang en is van origine zelfs een jachthond. In de marketing ben je op zoek naar een klant. Dat doe je niet met agressiviteit, maar met vertrouwen. Een slimme teckel kan dat, een agressieve pitbull niet.’
Tot slot: Worden jullie nog altijd even goed ondersteund door Green XS?
‘Jazeker! Wij maken gebruik van de mobiele-en vaste telefonie. De vele mogelijkheden maken ons werk een stuk efficiënter. Wanneer een klant naar één van onze projectmanagers belt, maar hier niet direct op geantwoord wordt, schakelt het systeem de call automatisch door naar een ander. Zo is er altijd wel iemand te bereiken. Dit is heel fijn, gezien klanten ons snel moeten kunnen benaderen. Een klant belt ons bovendien alleen als hij of zij een vraag heeft.’
En zo is het! Bedankt voor je verhaal Jeroen.